Persian SpeechTherapy Forum
با سلام
دوست عزیز و گرامی لطفا برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان با دیگران در این تالار گفتمان ثبت نام فرمایید.
در ضمن دوستان گفتاردرمان برای عضویت در گروه گفتاردرمانان درخواست بدهند.
کاملا رایگان
Persian SpeechTherapy Forum
با سلام
دوست عزیز و گرامی لطفا برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان با دیگران در این تالار گفتمان ثبت نام فرمایید.
در ضمن دوستان گفتاردرمان برای عضویت در گروه گفتاردرمانان درخواست بدهند.
کاملا رایگان
Persian SpeechTherapy Forum
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Persian SpeechTherapy Forum

تالار گفتگوی گفتاردرمانی مکانی برای تبادل نظر و پرسش و پاسخ در مورد مشکلات گفتاری می باشد
 
الرئيسيةأحدث الصورجستجوثبت نامورود

 

 اختلالات رشدي زبان

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
pouyan
کاربر ویژه
کاربر ویژه
pouyan


تعداد پستها : 147
Join date : 2009-12-24
Age : 45

اختلالات رشدي زبان Empty
پستعنوان: اختلالات رشدي زبان   اختلالات رشدي زبان I_icon_minitime2010-06-07, 18:04

تعريف :به هرگونه انحراف يا تاخيردراكتساب ويادگيري گفتاروزبان ،اختلالات رشدي گفتاروزبان مي گويند .

اگر كودك شما گفتار ندارد ، اگر كودك شما تا حدي مي تواند ارتباط برقرار كند اما از جملات كوتاه استفاده مي كند در درك گفتار ديگران مشكل دارد و مدت زمان كمي توجه خود را حفظ مي كند و زود عصبي مي شود و يا اگر كودك شما حتي داراي گفتار طبيعي بوده است اما بر اثر عواملي مثل كم شنوائي ( در اثر بيماريها ) يا ضربه مغزي و … دچار اختلال در گفتار و زبان شده است ، داراي اختلال رشدي گفتار و زبان مي باشد.

اختلالات رشدي گفتار و زبان بر اثر عوامل محيطي ، كم شنوائي ، اوتيسم ،نارسائي ذهني ،زبان پريشي رشدي و صدمات خفيف مغزي ايجاد مي شوند .

براي آشنائي بيشتر شما والدين گرامي ،مربيان عزيز و پزشكان محترم هر يك از عوامل فوق به تفصيل شرح داده مي شود .

عوامل محیطی : يكدسته از اين اختلالات ، اختلالاتي هستند كه بر اثر عوامل محيطي ايجاد شده اند كه شامل محروميت محيطي ، وضعيت نامناسب اجتماعي و دو زبانگي مي شوند . محروميت محيطي در آموزش زبان اثر ويژه اي دارد . كودكاني كه پدر و مادر كمتر با آنها صحبت مي كنند يا كودكاني كه در مراكز شبانه روزي و پرورشگاهها نگهداري مي شوند يا كودكاني كه وضعيت زندگي آنها از نظر اجتماعي و فرهنگي در سطح پائين است و يا سطح سواد كم است و يا در خانواده به چند زبان صحبت مي شود و جزء اين دسته هستند ميانگين طول گفته هاي اين كودكان كمتر از يك كلمه است . از كلمات محدودي هنگام صحبت استفاده مي كنند و … .

کم شنوایی : داشتن دستگاه شنوائي سالم شرط اصلي داشتن گفتار و زبان است . چرا كه ما تا گفته ها را نشنويم آنها را ياد نمي گيريم . دستگاه شنوايي سالم نه تنها براي يادگيري زبان لازم است ، بلكه براي حفظ و نگه داري و كنترل آن نيز ضروري است . زيرا بر طبق تحقيقات انجام شده در افرادي كه پس از ياد گيري زبان دچار آسيب شنوايي مي شوند اختلالات گفتاري مشاهده مي شود . كم شنوائي درجات مختلفي دارد و هرچه شديدتر باشد ميزان اختلال گفتاري فرد كم شنوا نيز بيشتر خواهد بود . بعضي از انواع كم شنوائي درجات مختلفي دارد و هر چه شديدتر باشد ميزان اختلال گفتاري فرد كم شنوا نيز بيشتر خواهد بود . بعضي از انواع كم شنوائي از طريق دارو و جراحي قابل درمان مي باشند . بعضي از آنها نيز بوسيله گذاشتن سمعك جبران مي شوند . افرادي كه دچار كم شنوايي عميق هستند كه در اصطلاح عموم به آنها كر گفته مي شود معمولاً بايد از روشهاي جبراني مثل لب خواني براي گفتار استفاده كنند . اما بعضي از آنها از طريق جراحي كاشت حلزون تا حدي قابل درمانند كه بوسيله آن صداي ناهنجاري كه دراثر كم شنوايي دارند تا حدي بهتر مي شود و بعضي صداهاي محيطي نظير زنگ تلفن و بوق ماشين را مي شنوند و چون بعضي صداها را مي شنوند و لب خواني براي آنها ساده تر مي گردد از جمله علل كم شنوايي ، علل ژنتيكي و مادرزادي است و يا اينكه مادر در طي بارداري قرص و دارو و الكل و مواد مخدر مصرف مي كند يا مبتلا به سرخچه ، سرخك ، آبله مرغان ، آلرژي و … گردد يا كودك تب بالا داشته باشد يا اريون و عفونت گوش و حلق و لوزتين را داشته باشد .

اتیسم :گروه ديگري كه اختلالات رشدي گفتار و زبان دارند كودكان اوتيستيك يا درخودمانده هستند .علت اوتيسم هنوز بدرستي مشخص نشده است .ممكن است بعضي نقائص و بيماريهاي ارثي و ژنتيكي ، بيماريهاي مادر در طي بارداري اعم از روحي و جسمي ، مصرف دارو ، علل محيطي ، نقائص بسيار خفيف مغزي و مشكلات در گوش دادن از جمله علل اين بيماري باشند . اين كودكان هيچ نقص بدني ندارند . بعضي از آنها هيچ صحبتي نمي كنند . بعضي از آنها به طور طوطي وار از گفته هاي ديگران تقليد مي كنند . از هرگونه تغيير در محيط به شدت ناراحت مي شوند .خنده و يا گريه بي موقع ، عدم احساس خطر ، كر نمايي ، عدم حساسيت به درد ، عدم برقراري ارتباط عاطفي ، مقاومت در برابر تغيير ، كناره گيري ، عدم برقراري ارتباط چشمي ، وابستگي به اشياء خاص ، دندان قروچه ، پاسخهاي غير عادي به دريافتهاي حسي ( يعني اينكه وقتي آنها را كتك مي زنند بخندند يا از هرگونه صدايي گريزان باشند و … كه ناشي از آن است كه آن حس در آنها بسيار قوي يا بسيار ضعيف است ) از علائم اين بيماري است .

نارسایی ذهنی : كودكان داراي نارسائي ذهني نيز اختلال رشدي گفتار و زبان دارند ، اشكالات عمده مغزي مثل رشد ناكافي مغز ، علت اصلي نارسائي ذهني ، نارسائي ذهني از خفيف تا شديد در تغيير است .سندرم داون يا منگوليسم نوع بسيار شايع نارسائي ذهني است ، نارسائي ذهني بر اثر بيماريهاي ارثي و ژنتيكي ، ناسازگاري خوني ، اشعه X ، سرخچه ، تيروئيد ، بيماريهاي انگلي مادر ، مصرف دارو و الكل و مواد مخدر توسط مادر و يا تولد زودرس و نرسيدن اكسيژن به كودك و يا مبتلا شدن كودك به منژيت ، آنسفاليت ، صرع ، تب بالا و … ايجاد مي شود .

كودكان آسيب زباني ويژه آسيب خفيف مغزي و زبان پريشي رشدي هوش طبيعي دارند . از شنوايي سالم برخوردارند . مشكلات عاطفي ندارند ، محيط مناسب زباني براي رشد گفتار و زبان دارند اما در يادگيري زبان مشكل دارند .

زبان پريشي رشدي : بر اثر آسيب مغزي بوجود مي آيد و گاهي منجر به فلج مغزي و اختلالات حركتي مي شوند . اين كودكان در درك گفتار ديگران مشكل دارند و در سنين مدرسه در خواندن و نوشتن و رياضي مشكل دارند .

آسيب زباني ويژه : كه به علت صدمات خفيف مغزي ايجاد مي شود كه منشأ ژنتيكي دارد . اين افراد در ابتدا با تأخير در رشد گفتار و زبان خود مواجه اند و از علائم بعدي آنها كم بودن سرعت گفتار ، مشل در درك گفتار سريع و درخواست كاهش سرعت گفتار ، ناتواني در درك قواعد زبان ، توجه زياد به كاربرد قواعد زبان در حين صحبت اصلاح گفتار به هنگام خطا ( كه همواره به شيوه درست نيست ) و … مي باشد .

آسيب خفيف مغزي : كه قابل تشخيص از طريق MRI و CT اسكن نيست و عمده تشخيص آن از طريق تجزيه و تحليل رفتارهاي كودك است . كم بودن توجه ، كم بودن توجه همراه با فعاليت بيش از حد (ADHD) ، كم بودن توانائي در كنترل خود ، منفي گرائي ، كم بودن درك از گذشته و آينده ، درك نكردن گفتار ديگران ، مشكل در حافظه ، درك كم از خود ، نداشتن تحمل در برابر شكست و … از علائم اين اختلال است .

در سنين مدرسه اين افراد ناتواني در يادگيري دروس مدرسه اي دارند . اين افراد در توجه و حافظه و ادراك و … مشكل دارند . در گوش دادن ، خواندن و نوشتن و محاسبات رياضي نيز مشكل دارند . بيش فعالي ، منفي گرائي ، اعمال تكانشي ( مثلاً آرام نشسته ، بعد ناگهان بلند مي شود و فرياد مي زند . ) مشكل در درك زمان و مكان و … نيز در آنها ملاحظه مي شود . در پايان قابل ذكر است كه داشتن يك يا دو نشانه از نشانه هاي مذكور در هر كدام از اختلالات فوق دليل بر بيمار بودن كودك شما نمي باشد . با مراجعه به درمانگاههاي گفاردرماني مي توانيد از سامت كودك خود در اين زمينه ها اطمينان حاصل كنيد .
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
اختلالات رشدي زبان
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
Persian SpeechTherapy Forum :: انواع اختلالات :: اختلالات زبان :: اختلالات رشدی-
پرش به: