والدین نقش مهمی را در پیشبرد اهداف آسیب شناس گفتار و زبان برای کودکان خردسال دارند . لذا برای نیل به این اهداف والدین باید با اهداف زیر آموزش ببینند .
استفاده بهینه از محیط شنیداری اطراف کودک :
والدین باید به اصواتی که بطور طبیعی در محیط منزل ایجاد می شود توجه نمایند .
اشیائی که درمنزل تولید صدا می کنند اولین تجربیات حسی کودک هستند ، والدین باید بین نشانه های زبانی و منبع تولید صدا رابطه ایجاد کنند .
والدین از اصواتی که در محیط منزل تولید می شوند تقلید نمایند .
آن منبع صوتی را در اختیار کودک قرار دهند که به طور مکرر تولید صدا می کند .
منبع صوت برای کودک آشنا باشد .
والدین باید با مراحل رشد طبیعی گفتار و زبان آشنا شوند .
والدین باید درباره ی چگونگی تکلم با کودک و پاسخ به نیاز های ارتباطی کودک آموزش ببینند:
*والدین باید آواسازی های کودک خود را تقویت کنند و به وی منعکس کنند تا تشویق شود .
*وقتی کودک آواسازی می کند با خشنودی پاسخ دهند و ایجاد انگیزه در او بکنند .
*کودک باید پاسخ های کلامی والدین را مشاهده کند :
دهان و چهره والدین پوشیده نباشد و نزدیک کودک قرار بگیرند .
داخل دهان آن ها مواد غذایی و سیگار نباشد و روبروی کودک قرار بگیرند .
*تلاش کودک در تقلید گفتار والدین به هر شکل باید تقویت و تشویق شود .
*ارتباط کلامی والدین با کودک باید ساده باشد اما گسسته و از هم پاشیده نباشد .
*از جملات و عبارات کوتاه و ساده استفاده نمایند .
*درباره ی وقایع صحبت کنند – تنها یک برچسب کافی نیست .
*درباره حال و این جا صحبت کنید .
*والدین باید کودک را در نامیدن اشیاء برانگیخته کنند .
*والدین باید بیان کودک را بسط و گسترش دهند .
*والدین باید زمینه های معنی شناسی را گسترش دهند .